Všetko, čo máme radi.

10 vecí, o ktorých ste netušili, že ich čašníci musia ovládať

10 vecí, o ktorých ste netušili, že ich čašníci musia ovládať
12.09.2019

 

Práca v službách je omnoho zložitejšia, než ste si doteraz mysleli.

 

-

 

Čašnícka práca je vstupnou bránou do gastro sveta. Dobrých ľudí je vždy nedostatok a tak sa v kaviarni či v bare zamestnáte ľahko. Personál na prevádzkach chýba však aj kvôli tomu, že nováčikovia často zistia, čo všetko si takáto práca vyžaduje.

 

Miška Hudecová, trénerka z Medusa Academy zodpovedná za zaúčanie nových kolegov, nás zorientovala v tom, čo musí vedieť dobrý čašník či dobrá čašníčka.

 

 

Skvelá pamäť

Niekde používa obsluha PDAčka, niekde papierové účtenky, ale všade musí mať vytrénovanú pamäť. V mnohých podnikoch dokonca kmitá servis tak rýchlo, že si obsluhujúci nestíhajú zapisovať, no všetko si pamätajú. Laktózovú intoleranciu vášho kamaráta, vymenenú prílohu vašej kolegyne či stupeň prepečenosti vášho steaku, k tomu Colu bez cukru s ľadom, chladenú nesýtenú a nechladenú sýtenú minerálku. A navyše musia poznať menu odpredu-odzadu.

 

„Musím sa teda narodiť so skvelou pamäťou?“ pýtame sa.

 

„Dá sa to trénovať. Určite je výhodou mať dobrú pamäť, ale praxou sa zlepšuje,“ odpovedá Miška.

 

 

Zvládanie stresu

Práca s ľuďmi je náročná. Potvrdia to nielen čašníci, ale aj úradníci, policajti či lekári. Podľa nás je však aj veľmi odmeňujúca! Predsa len – niekomu zlepšiť deň, dobre poradiť vo výbere jedla či drinku alebo rozšíriť mu chuťové obzory nemôžete v hociktorom zamestnaní.

 

„Pomáha mať pri sebe podporu. Keď u nás človek začína, vždy je pri ňom na floore tréner alebo manažment prevádzky. Všetko mu ukáže, vysvetlí. V začiatkoch zostáva v jeho tieni – stojí pri ňom alebo neďaleko,“ popisuje Miška.

 

Prioritizovanie úloh

Pokročilý čašník zvláda stres tak, že vie, ako si upratať úlohy. Musí totiž zvážiť niekoľko vecí. Ak má zrazu veľa hostí, hrozí, že niektorí z nich budú čakať. Ak budú čakať dlho, odídu. A menej hostí znamená menšie tržby.

 

Ako prvé teda hostí privíta a hneď im ponúkne nápoje. Vyšle tak signál, že je o nich postarané a že im venuje svoju pozornosť. Úloha splnená, môžeme pokračovať ďalej.

 

Vnútorné hodiny

Keď neustále beháte hore-dole po rajóne, čas beží úplne iným tempom, ako keď sedíte za stolom. Napriek tomu musí obsluha vedieť, ako dlho sa pripravujú jednotlivé jedlá a nápoje z menu – a sledovať si čas. Vo veľkých prevádzkach nemá šancu počuť cinknutie zvončeka z kuchyne a nadbytočné cesty do kuchyne a späť znamenajú menej času s hosťami.

Preto ďalšia dôležitá vec, ktorú musia čašníci ovládať, je cit pre čas.

 

Orlí zrak

Očný kontakt je najčastejší signál, ktorým privoláte personál. Taktiež odloženie jedálneho lístka či zdvihnutá ruka. Čašník musí preto neustále sledovať svoj rajón – či ho niekto nehľadá, či je hosť pripravený objednať si, či dojedol... Napríklad, ak vidí, že ste ani po pár minútach nezačali jesť, príde sa spýtať, či je všetko v poriadku.

 

„Ak toto zanedbá, prestane stíhať a hrozí panika,“ vysvetľuje trénerka.

 

 

Empatia a čítanie reči tela

Personál musí sledovať, ako sa cítite a či ste boli spokojní. Musí byť empatický, diplomatický a niekedy aj diskrétny. Podľa toho, ako komunikujete, aký máte tón hlasu, či ako sedíte za stolom dokáže vyčítať, či vám je príjemne. Ak cíti, že niečo nie je v poriadku, musí hneď zistiť, čo sa dá zlepšiť.

 

Zvládanie nahnevaných hostí

Okrem toho, že obsluha musí mať istú mieru diplomacie, musí vedieť aj de-eskalovať konflikt. Teda zmierniť ho prv, než sa naplno rozvinie.

 

„Nahnevaného človeka treba hneď vypočuť a neskákať mu do reči. Musíme zistiť čo najviac informácií, ospravedlniť sa a zavolať floor managera alebo general managera prevádzky. Oni už túto situáciu doriešia.“ Dozvedáme sa, že v podnikoch Medusy čašníci nikdy neriešia konflikty – vždy majú na starosti iba prvý kontakt a následne hosťa odovzdávajú do starostlivosti zodpovednej osoby. „Manažment je na to školený, je to ich práca,“ hovorí Miška.

 

Balans a fyzická vytrvalosť

Vyučení čašníci a čašníčky majú v tomto výhodu. Vedia, ako držať plató, sú zvyknutí stáť celý deň na nohách a vedia odniesť niekoľko tanierov naraz. Nevyučení ľudia sa to musia naučiť na prevádzke.

 

S kolegyňou Sárou Peštovou nám trénerka demonštruje správnu techniku. Plató treba držať palcom za okraj a poháre ukladať čo najbližšie k dlani kvôli rovnováhe. Viacero tanierov odnesiete nasledovne: prvý máte medzi ukazovákom a palcom, druhý podopierate zvyšnými prstami a na predlaktí odnesiete ďalší jeden až dva taniere. Zároveň treba dodržať vzpriamený postoj a byť otočený tvárou k zákazníkovi.

 

Obchodnícke zručnosti

Možno ste si to nikdy neuvedomili, ale ak ste niekedy váhali, či si dáte po obede aj dezert a nakoniec ste si ho dali, je veľká šanca, že váš čašník či čašníčka boli dobrí obchodníci.

 

„Áno, učíme ich aj psychológii predaja,“ potvrdzuje Miška. Nových kolegov školí v tom, ako zákazníkovi spríjemniť celú návštevu a s tým súvisí aj odhadnutie jeho potrieb a túžob. K syrovému tanieru vám dobrá obsluha musí vedieť odporučiť správne víno, napríklad.

 

Znalosť okolia a regiónu

Obzvlášť turisti a zahraniční hostia ocenia, keď čašník vie odporučiť, kam ísť na výlet, vie dať číslo na taxislužbu či nasmerovať k najbližšiemu hotelu.

„Čiže dobrý čašník musí byť tak trochu concierge?“ pýtame sa s údivom.

„Áno, určite... Toto by mal čašník ovládať,“ tvrdí trénerka.

 

Zo stretnutia s Miškou odchádzame s novým levelom uznania pre prácu reštauračného personálu. Ak sa k nám chcete pridať, určite nám napíšte mail na kariera@medusagroup.sk J

 

 

Komentáre