Všetko, čo máme radi.

Hosť sa má cítiť ako na návšteve

Hosť sa má cítiť ako na návšteve
23.01.2019

Lukáš pochádza zo Záhoria, ale vraví, že malomestský život mu nechýba. Oveľa lepšie mu robí ruch veľkomesta a ruch prevádzky. Keďže sa s ním rozprávame práve počas pracovného dňa v Primi Eurovea, vieme presne, aký ruch má na mysli. Zaujíma nás, ako sa dostal k svojej práci.

 

„Gastronómii sa venujem už od strednej školy, keďže tatko je čašník. Často som mu chodil pomáhať do práce, čím som sa už učil základy a aj som si trochu privyrobil,“ hovorí Lukáš a odhaľuje nám zaujímavú stránku svojej minulosti: „Školu som mal ale úplne inú, knižnično-informačnú.“

 

Po zmätenom pohľade a nechápavých otázkach nám vysvetľuje, že knižničný odbor sa venuje napríklad histórii, výrobe či viazaní kníh. Zdá sa však, akoby oň v dnešnej dobe nebol veľký záujem, a preto sa spájal s presne opačným pólom – informatikou. Lukáš však skúsil pokračovať ďalej a strávil dva mesiace na Filozofickej fakulte UK práve v tomto odbore.

 

Možno som bol na to príliš mladý, možno mi prekážalo aj dochádzanie, ale jednoducho ma škola nejako nevzala. Hneď v prvý deň som stratil ISIC, aj to bolo možno také znamenie, že toto nebude moja cesta,“ so smiechom dodáva.

 

Jeho cesta viedla po opustení školy do Írska a späť do gastronómie. Na päťročnú prax spomína akoby to bola jeho vojenská služba, kde mohol dospieť a naučiť sa samostatnosti. Zo zahraničnej gastro kultúry si veľkú časť priniesol späť na Slovensko, kde začal v roku 2013 pracovať v reštaurácii Mercado, súčasti Medusa Group.

 

„Začal som tam pracovať asi dva mesiace po otvorení. Bolo mi sympatické, že Medusa začala byť na Slovensku tou, ktorá chcela, aby sa hostia cítili dobre. Zmenila vnímanie zo zákazníka na hosťa. Hosť sa musí v podniku cítiť ako na návšteve, má byť spokojný a to nebolo vždy pravidlom.“

 

Floor Manager je mediátor

Okrem Mercada si skúsil prácu v ďalších prevádzkach z našej rodiny, až zakotvil v Primi Eurovea. Tam je aktuálne Floor Managerom. Má na starosti tím čašníkov a v prípade neprítomnosti hlavného manažéra aj celú prevádzku.

 

Podľa jeho slov je táto práca spojením viacerých dôležitých vlastností. Floor Manager musí vedieť pracovať s ľuďmi, byť veľmi komunikatívne zručný, musí sa vedieť odosobniť a byť spravodlivý.

 

„Keď nastane problém, najprv musím vedieť čašníkovu verziu a potom idem ku stolu zistiť tú hosťovu. Potom si s chladnou hlavou obidve verzie porovnám a zvážim si, kde je možno pravda a kde je riešenie toho problému. Vďaka tomu, že som bol na rajóne veľa rokov, viem, že čašníci si môžu niektoré veci brať až príliš osobne, aj keď to tak vôbec nie je. Som taký mediátor medzi čašníkom a hosťom,“ vysvetľuje bližšie Lukáš.

 

 

Tvrdí, že v najširšom zmysle je jeho úloha zabezpečiť na rajóne pohodu. Stará sa o čašníkov a oni zase o hostí, takže keď sa čašník cíti v práci dobre, cítia sa tak aj jeho hostia.

 

„Najviac ma baví, keď je niekto na rajóne spokojný. Keď príde hosť a je očividne nevrlý, ale keď sa naje, tak už je veľmi spokojný a úplne iný. To vždy vysvetľujem aj čašníkom, že ten človek nie je na začiatku nepríjemný, ale, jednoducho, hladný,“ dopĺňa s úsmevom.

Chcem byť líder, nechcem byť boss

Ale keďže manažér je predsa len manažér, zaujíma nás, ako pristupuje k čašníkom z pohľadu nadriadeného. Priamo ich síce neprijíma, ani nevyhadzuje, ale môže dať odporúčania generálnemu manažérovi a ten sa podľa neho bude riadiť.

 

Lukáš preto od svojich ľudí vyžaduje, aby vedeli, čo majú robiť alebo aby sa vedeli spýtať na to, čo nevedia. Vraj sa nebojí vypočuť si názor druhej strany a ak to uzná za vhodné, aj sa podľa neho zariadiť.

 

 

„Chcem byť líder, nechcem byť boss,“ dodáva vážne. Lídra vraj ľudia omnoho radšej nasledujú, než keby z neho mali mať stres či strach.

 

Zo svojej pozície má Lukáš spolu s vedúcimi smeny dohľad nad všetkými čašníkmi v Primi, a preto má náročnú úlohu všetkých spoznať a mentorovať. Tvrdí, že je ťažké nájsť ľudí a nájsť šikovných ľudí ešte ťažšie. Napriek tomu ho práca baví a uvedomuje si, akú ťažkú úlohu so svojim tímom vykonáva: „Našou úlohou je robiť ľudí spokojnejšími.

 

Komentáre

Marino - 26.01.2019 / 01:12

V Primi Eurovea sa vzdy radi vraciame a paci sa nam restika od otvorenia. Jedna vec mi ale strasne prekaza a to je styl oblecenia casnikov. Ci je leto alebo zima nie vzdy su rovnako obleceny a to hore a dole. Jrdine zladene je farba. Ok chapem ze v lete je horuco a neda za vydrzat v dlhych rukavoch, ale co je nepripustne je ze dovolite nosit tielka casnickam. Keby sme boli na plazi a vsetci rovnako obleceni ci vyzlecani tak ok, ale sme/ste v meste, na promnade, restauracia ktora ponuka siroky vyber, dobre jedla a dobru atmosferu...ale ten nesulaf medzi casnickam v tielkach a casnikom v koselach, poniektori aj v dlhych, iny v kratkych alebo v trickach... Chapem ze je dobre mat cool stuff, ale hole plecia nepatria do gastra ci cestovneho ruchu ak to nie je priam na plazi. Myslim si ze pan Stecko presiel dost sveta ze to moze ohodnotit. Ok, je to moj nazor. nemusi sa kazdy s tym stotoznovat. Som povodom Chorvat, Zijem tu 16r, ale cely zivot do 28r som zil na Istrii kde cestovny ruch je jedna z primarnych veci a kazdy nejakym sposobom je viazany tym. Videl som vela profesionalov a ucil som sa od nich. 25r robim v cestovnom ruchu ale toto som videl len v Primi. Neberte to ako nieco zle, je to len moj nazor, ale ako aj profesioala a hosta ma to casto irituje. Je to moj osobny nazor aj napriek tomu stale tam rad chodim, len som nemal kedy napisat tieto veci. Nie jr to ani staznost, skor priatelska reakcia od klienta. S uctou Marino Martincic 0911861125

Michalovíchová - 25.01.2019 / 11:16

Sme na teba veľmi pyšný, len tak ďalej