Všetko, čo máme radi.

Vlado Hronský, vinár a hedonista.

Vlado Hronský, vinár a hedonista.
13.12.2017

„Každý vinár musí byť milovník života“

„Someliér tvorí kľúč k celému zážitku – vie spojiť kuchyňu a bar do jedného celku. Nie je to len o víne, ale aj o cigarách, káve, pive, pochutinách...“ vysvetľuje Vladimír Hronský, náš Executive Sommelier.

 

Vlado Hronský nemá bežnú kariéru. Svoje odvetvie musel vlastnoručne založiť – a to vôbec nepreháňame. V roku 2000 priniesol na Ministerstvo Vnútra stanovy občianskeho združenia, ktoré sa neskôr stalo Asociáciou someliérov. A tak oficiálne vzniklo someliérstvo na Slovensku.

Pýtame sa ho, prečo až tak neskoro. Tvrdí, že za socializmu bolo považované za kapitalistický rozmar a tak musela odrásť jedna generácia milovníkov vína, aby vznikli podmienky na profesionálny rast tohto krásneho odvetvia.

 

Keď Vlado ukončil strednú vinársku školu, slovenské vinárstvo zažívalo krízu – bolo to po rozpade socializmu a tak sa rozpadali aj družstvá, ktoré pestovali vinič. Rozhodol sa teda študovať enológiu, náuku o víne a viac prehĺbiť svoje znalosti.

Pýtame sa ho, či sa človek môže narodiť s citlivými zmyslami, ktoré ho predurčia na túto prácu.

„Ako vo všetkom – keď ste sa učili jazdiť na aute, na začiatku ste museli premýšľať, ktorú nohu kam dáte. Postupne to robíte podvedome. Pamätám si, keď sme robili vodičák na traktor, moja spolužiačka sedela vedľa mňa. Išli sme hore ulicou, za nami vlečka plná hrozna. Oproti nám vyrazila Karosa a Janka pustila volant s výkrikom: Ježiš, autobus!“ smeje sa Vlado. Smejeme sa s ním.

Niekedy je ťažké udržať ho v jednej téme alebo získať priamu odpoveď na otázku. Rád rozpráva veľa, no príjemne. Pokúsime sa zopakovať otázku.

 

„Vždy ma bavilo poznať, čo je v pohári naliate. Navyše pre mňa neexistovali nemožné méty. Mňa tá senzorika zaujala až neskôr. Aby človek povedal dvom vinárom, ktoré víno je lepšie, musí však mať aj strašne veľa nachutnané,“ vysvetľuje Vlado.

Pokračuje: „Idete po meste a všetko ovoniavate. Musíte poznať aj živočíšne vône. Keď pôjdete do burgundských odrôd, tieto dokážu krásne voňať po konskom sedle či maštaľnom hnoji. A vy ste úplne v šoku, že prečo v tom víne cítite tie hovná – samozrejme, môžete tam napísať exkrementy – je to proste určitá vlastnosť, ktorú môžete definovať na základe biochémie. Senzoriku cvičíte celoživotne.“

Ako sme písali vyššie, je to veselá kopa.

Someliér jednoducho nevyjde zo školy – musí toho veľa ochutnať, cibriť zmysly, spoznať chute, vône a ich jemné odtiene. Musí mať rozsiahly tréning, prax i školu, než sa môže nazvať someliérom. Vlado mal už napríklad rozbehnutý obchod s vínom a bohaté skúsenosti v gastre, než sa odvážil si tento titul napísať na vizitku.

 

S úsmevom spomína na dôležitý medzník vo svojej funkcii v 90. rokoch v Hoteli Devín: „Prebehla rekonštrukcia Hotela Devín a vtedajší riaditeľ mi povedal: Ak urobíte dostatočné tržby, vybavíme vám prvú klimatizovanú skriňu; čo je vlastne dnes úplný štandard!“

Vlado však nie je len odborník na koštovanie, ale aj na výrobu vína. Na svojich vínach však nepíše, ako voňajú a chutia, ale radí, čo k nim čítať a čo si pri nich spievať. Môžete ich ochutnať napríklad v Klubovniach. Napriek tomu, že Klubovne sú pivárne, veril, že víno v nich má miesto. A mal pravdu – hlavne dámy si rady dajú pohár ružového.

Popri svojej milovanej práci stihol napísať už niekoľko kníh, ktoré vám pomôžu zorientovať sa v Slovenskom vinárstve. Jedna z nich je v angličtine, takže je to skvelý darček pre vašich zahraničných priateľov, ktorí chcú ochutnať Slovensko.

 

Tvrdí, že someliér musí mať vzťah aj ku kuchyni. Je veľké plus, keď aj sám rád varí. Všetko musí byť v synergii. Je dôležité, aby bol diplomat, aby vedel komunikovať s hosťami. Podľa Vlada by someliér nemal pôsobiť ako individualista – musí to byť tímový hráč.

„Someliér je v prvom rade čašník, v druhom rade je to človek, ktorý robí s vínom a v treťom rade je to človek, ktorý má rád svoju prácu,“ popisuje. Vraj nemusí prísť ako profesionál, stačí, keď chce na sebe pracovať. Kolegov z tímu bráva na exkurzie, vzdeláva ich.

„Aby sme nemali vizitku, že my sme mainstream, že všade varíme rovnako. Práve naopak – ide nám o to, aby ste vždy mali istotu dobrého jedla, vína a dobrého servisu.“

 

Komentáre